Mindfulness MBSR

Mindfulness suomennetaan hyväksyväksi, tietoiseksi läsnäoloksi. Lääkäri Jon Kabat-Zinn toi mindfulnessin länsimaalaiseen lääketieteeseen 1970-luvun loppupuolella. Hän kehitti Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) -ohjelman, jolla hän alkoi alun perin hoitaa stressistä ja kroonisista kivuista kärsiviä potilaitaan Massaschuttsin yliopistossa. Tämän MBSR-menetelmän juuret ovat vuosituhansien päässä, tavoissa, joilla ihmiset ovat harjoittaneet mieltään jo pitkään. Mindfulnessia on tutkittu tieteellisesti 1970-luvulta lähtien, ja sen vaikuttavuudesta on runsaasti tutkimusnäyttöä. Lupaavia tutkimustuloksia on löydetty mm. siinä, miten mindfulness auttaa stressin- ja kivunhallintaan, parantaa keskittymiskykyä, vähentää ahdistuneisuutta ja masentuneisuutta ja työuupumusta sekä murehtimistaipumusta, parantaa unta, auttaa itsetuntemuksessa, lisää myötätuntoa itseä kohtaan sekä vahvistaa hyvinvointia ja terveyttä monin tavoin.

Meistä jokaisella on varmasti kokemusta päässä vimmatusti pyörivästä ajatuskarusellista: Liian monta ajatusta tuntuu olevan päässä yhtä aikaa, ajatukset puuroutuvat, emme saa ajatuksista kiinni, tai jäämme kiinni märehtiviin ja vatvoviin ajatuksiin. Mindfulnessissa ajattelevan mielen rinnalla vahvistetaan hyväksyvää kokemuksellisuutta siitä mitä voimme tuntea kehossamme, kuulla, nähdä, haistaa tai maistaa, miten voimme havainnoida hengitystämme juuri tässä hetkessä. Voimme myös oppia näkemään ajatuksemme ensisijaisesti oman mielemme tuotoksina ennemmin kuin ehdottomina totuuksina, jolloin näkökulmamme elämää kohtaan laajenee. Ajattelua toki tarvitaan elämässä, mutta jatkuvasti pyörivä ajatuskaruselli kaventaa läsnäoloamme elämän eri hetkissä ja on usein myös stressin ja kärsimyksen lähteemme. Voimme esimerkiksi oppia pysähtymään hengityksemme aistimiseen, mikä kytkee meidät aina tähän hetkeen, ja näin katkaista haitallisia ajatus-, tunne- ja toimintareaktioitamme. Mindfulnessista voimme löytää myös muita olemisen tapoja vaikeiden kokemusten ja tunteiden käsittelyyn kehollisella tasolla, jolloin mielen ajatuskaruselli tyyntyy. Opimme aistimaan ja olemaan enemmän läsnä hyväksyvällä tavalla kehossamme, ja näin hyödyntämään kehon luontaista viisautta.

Huomaa, että hengität, ja voit kokea hengitykseen pysähtymisen hyvää tekevät vaikutukset elämässäsi!

Jon Kabat-Zinn on määritellyt mindfulnessin pohjimmiltaan tietoisuudeksi, jossa huomio kohdistetaan tähän hetkeen, arvostelematta, hetki hetkeltä. Tätä kykyä voi harjoittaa ns. muodollisilla harjoitteilla, mindfulness-meditaatioharjoitteilla, joille varataan oma paikka tai aika, ja jotka vahvistavat toistojen myötä "mielen lihastamme", kykyämme tyyntyä ja nähdä asiat selkeämmin. Mindfulness-harjoitteet auttavat meitä aistimaan elämää ja olemaan todella läsnä elämämme eri hetkissä. Näin ei välttämättä aina tarvitse matkata maailman ääriin kokeakseen jotakin upeaa, vaan elämysmatka voi olla jo tässä hetkessä!